Skip to content

Men hvad skal den dog bruges til?

3. december 2010

… sagde Knud-kollega med en stemme der dirrede af indignation over den nymodens digi-bling-bling. Det var over frokosten da talen faldt på Ipad, og forestillingen om at en Ipad ligefrem kunne bruges til noget var ham temmelig fjern.

I think there is a world market for maybe five computers, var den første tanke der faldt mig ind. Sorry Knud😉

Knuds holdning er at de forskellige former for funktioner efterhånden samles i enhederne, hvilket mobiltelefonerne er et godt eksempel på.
Idag har mobilen MP3-afspiller, kamera, GPS, kan afvikle div. programmer, synkronisere kalender osv.
På samme måde med den bærbare computer. Knud har netop købt en stor, kraftig laptop, og den kan ikke erstattes af en Ipad.

Jeg tror ikke på idéen om én device der kan alt rigtig godt.
Du kan købe en mobil som gør meget halvgodt.
Eller du kan købe flere dedikerede devices der er suveræne til enkelte funktioner.

Jeg har en Nokia mobil med MP3 afspiller og GPS.
Jeg har også en Ipod Nano.
Og jeg har en bærbar, batteridrevet Garmin GPS.
Ipod’en slår Nokia-mobilen med flere længder når det drejer sig om musik. Ipod’en slog også min tidligere Sony Ericsson walkman mobil.
Garmin’en slår mobilen – no sweat. Selvfølgelig har Garmin GPS’en flere funktioner, men selv på det helt basale er mobiltelefonen langt, langt underlegen.

Eller sagt på en anden måde:
Jeg gider ikke sidde i sofaen med en 2 kilos laptop.
Mine bøger skal ikke ligge på en stor pc, der skal med på ferierne.
I min taske skal der være plads til en Couch Computer som jeg kan læse bøger og blade på, surfe nettet med, og skrive rudimentære e-mails på. Det er et nyt behov og det kræver en ny type device.

Update: se mit indlæg om en lavpris tablet til sofaen.

From → Ipad, Kollega-Knud

2 kommentarer
  1. Mjaaa, jeg er ikke helt sikker på at du forstod mig helt rigtigt. Jeg forstår Kindlen, og overvejer også at få fingrene i en, jeg forstår min Creative ZEN MP3 afspiller, min Windows mobil telefon, min lækre laptop, min knapt så lækre firmalaptop, min ergonomisk veldesignede stationære til de lange opgaver, mit fladskærms TV, min harddiskoptager, mit udemærkede TOMTOM navigationssystem, de er alle sammen udemærkede gizmos der bringer glæde og nytte til min hverdag.

    MEN det er skide besværligt at skulle slæbe rundt på, eller skulle flytte sit luksuslegeme til en bestemt lokation for at kunne bruge disse faciliteter. Jeg er helt med på at vi skal have fundet en dims der kan overtage mange eller alle de funktioner, og være til at slæbe med.

    Problematikken jeg gjorde opmærksom på ved frokostbordet er at IPad’en er hverken eller! Den kan ikke engang erstatte ét af de gizmoer jeg går rundt og er så glad for. Derfor forstår jeg ikke IPad’en. Hvem er den lavet til, og hvad var tankerne omkring den?

  2. Kasper permalink

    Joh, jeg tror stadig at jeg forstod dig. Jeg havde to pointer:

    1: jeg tror ikke på “one device solves all”.

    2: jeg kan forstå “hvorfor” en Ipad. Der er et behov. Computeren i sofaen. Vi er nogle der ikke har brug for det store tastatur, stor cpu-kraft, DVD-drev, stor skærm.

    Jeg tror vi er enige om (1). Det er (2) som vi ikke bliver enige om.

    Forskellen på du og jeg er, at jeg kan se behovet for endnu en gizmo/gadget. En Ipad-agtig sag. Og det er den centrale pointe.

    Det kan vi tale videre om over en ny frokost😉

Skriv et svar

