Skip to content

Er e-bøger åndssvagt dyre?

15. december 2010

Det mener Carsten Odgaard fra saxo.com: Det er helt åndssvagt, at e-bøger skal koste det samme som papirbøgerne – de burde ikke koste mere end det halve.

Jeg tror det handler om at forlagenes skæbne er tæt forbundet med boghandlernes. Og et stort salg af e-bøger reducerer omsætningen i boghandlerne. Dermed lukker nogle boghandlere og det bliver sværere for forlagene at få afsat bøgerne, specielt de bøger der ikke udkommer som e-bøger.

Jan Degner fra People’s Press: Jeg tror, de skal koste fra 49 til 150 kr.
Lindhardt & Ringhofs Anette Wad mener, e-bogsprisen helst skal ligge på omkring 80% af prisen på traditionelle bøger.

Jeg søger lidt på http://www.g.dk og kigger på priserne.
Elefantpassernes børn af Peter Høeg koster som e-bog 209 kr.
Papirudgaven koster 199 kr.
Førsteudgaven kostede sikkert i omegnen af 300 kr.

Henning Mortensens Rita Korsika koster 139 kr. og 99. for hhv. e-bogs udgaven og en paperback.

Det hænger ikke sammen.

Tine Weppler, adm.dir. på g.dk (Gyldendal), siger:
Markedet for e-bøger er stadig kun i sin vorden, og jeg er sikker på, at når efterspørgslen bliver større, så vil priserne også følge med ned. Men foreløbig udgør e-bogsalget under en procent af det samlede bogsalg, og når man har en vare, der skal sælges og håndteres i så lille volumen, så koster administration og håndtering altså også nogle penge.

Dét hænger slet ikke sammen. Det er ren politik, hvilket bliver mere tydeligt når du dissekerer bogens pris.

Når du køber en bog fordeles pengene omtrent således:
Forfatteren får ca. 10%
Boghandleren ca. 30%
Forlaget resten, ca. 60%

Tallene varierer afhængig af om det er skøn- eller faglitteratur, hvem forfatteren er, oplagets størrelse osv. men som tommelfingerregel er det fint.

De ca. 60% som forlaget snupper kan groft sagt deles i tre:

  • Variable omkostninger: papir, tryk, indbinding, distribution.
  • Produktionsomkostningerne: redigering, layout, illustrationer.
  • Dækningsbidrag: forlaget skal sikre markedsføring, aflønne fast personale (bogholdere, direktøren) og sikre ejerne et afkast.

Hvordan ser de enkelte dele ud når det er en e-bog?

Boghandleren
E-bogen ligger på en server og kan sælges uendeligt mange gange.
Der er ikke behov for stor fysisk lagerplads.
I princippet kan én Internet-baseret boghandel servicere hele verden.
Er 30% rimeligt? Hmm

De variable omkostninger
Når e-bogen først er produceret kan den sælges et uendeligt antal gange.
Der er hverken omkostninger til papir, tryk eller indbinding. Lagerpladsen er nærmest lig nul.
Distributionsomkostningerne? Se boghandel.

Produktionsomkostningerne
E-bogen skal redigeres og der skal læses korrektur.
Hvis bogen kommer på såvel papir som e-bog er dele af disse omkostninger fælles.
Layout er en anden proces end med den trykte bog.

Boghandel og distribution smelter sammen i den digitale verden. Det er to sider af samme sag.
Udgifter til papir, tryk og indbinding? Det er sådan set en del af ovenstående boghandel/distribution.
Hvordan kan nogen argumentere rationelt for at priserne på e-bøger er højere?

Et argument er at forlagene har været nødt til at etablere en teknologisk platform. Det kræver en investering. Men i bund og grund benytter de bare deres eksisterende e-butikker. E-bøgerne er enkle filer der skal lagres og sendes.

Produktionsprocessen? Forlagene skal lære at arbejde med de programmer der bruges til at designe e-bøgerne på. Men det er sådan set ikke anderledes end skifte fra ét tekstbehandlingsprogram eller DTP-program til et andet. Hører vi om hvordan forlagene hæver bogpriserne når det sker?

Skønlitteratur og billed-fattige bøger er fra et produktionsmæssigt synspunkt langt mere enkle, og dermed meget billigere at producere.

Er e-bøger åndssvagt dyre?
Ja, det er de.
Hvorfor er e-bøgerne åndssvagt dyre?
Forlagene har endnu ikke fundet deres ben at stå på i den digitale tidsalder. Spørgsmålet om bogmarkedets liberalisering og de fysiske butikker gør det svært. Nogle forlag er ganske enkelt bange for den digitale udfordring, ganske som musikbranchen var det.

Hvad gør vi så?
De ressourcestærke vinder.
Vi køber bøgerne på Amazon, hvor en ny engelsk e-bog koster 60-70 kr. mens den samme engelske paperback koster 150 kr. i en boghandel.
Danske forfattere og de mindre engelsk-kyndige taber.
Muligvis vil jeg købe en dansk bog, men så længe prisen på e-bogen er baseret på papir, tryk og tung distribution føler jeg mig til grin og venter på at biblioteket har bogen.

Food for thoughts:

  • Er e-bøger mere CO2-venlige end papir-bøger?!
  • Vil der blive solgt flere e-bøger end tilsvarende papirbøger, fordi det er lidt mere besværligt at låne bogen til sine venner?
  • Hvorfor har bibliotekerne har så få e-bogs titler?
  • Hvorfor skal Amazon Kindle-ejere forfordeles og ikke have lov at til at læse e-bøger fra biblioteket

Kilder & links:
Netboghandler: E-bøger er åndssvagt dyre
E-bøgerne kommer som en flodbølge i 2011
Gyldendals Internet boghandel.
E-biblioteket

From → e-bøger

6 kommentarer
  1. Michael permalink

    Sjovt.. Argumentationen går kun ud fra, at alle vil gå over til e-bøger og er villige til at læse engelsk litteratur af klassen faglitteratur.
    Bare sådan helt tilfældigt, kan jeg oplyse dig om, at når jeg skal have bøger til hjernen, det vil sige: fagbøger og lignende, så køber jeg engelsksprogede ELLER spansksprogede (nej, hele verden ønsker ikke kun det #¤% engelsk sprog) bøger fra en udenlandsk boghandel, ofte Amazon – men skal jeg have bøger til hjertet, bøger jeg smider i tasken, når jeg skal på ferie eller bøger, jeg tager med på stranden, har liggende på natbordet, ja, så er det altså bøger af det der oldnordiske miljøødelæggende onde papir, som mærkeligt nok altid bliver overset i den her “ååååh, jeg vil gerne ha’ bøger, hvis de kan komme på et elektronisk medie, for jeg synes simpelthen det er gammeldags at købe en bog på papir”-forblændende verden.

    Og som du selv siger: “Hvad gør vi så. De ressourcestærke vinder.
    Vi køber bøgerne på Amazon”… En gang ævl… Fordi du har en e-bogslæser, så læser du sgu da ikke flere bøger. Tror du på det, ja, så stopper du blår i øjnene på dig selv. Måske downloader du et par ekstra bøger, men du læser da ikke flere, bare fordi du har en ebogslæser. Du får måske med tiden et par ekstra opslagsværker på din læser og lidt faglitteratur, men det bliver derved.

    Selvfølgelig vil de ressourcestærke vinde – og det er dem, der ikke har fantasien. Der vil komme flere og flere fagbøger og opslagsværker, fordi det er dem, der kan sælges som ebog, hvorimod almindelige forfattere, hvis primære styrke er selve fantasien og evnen til at sætte billeder på deres skrift i enten skønlitterære tekster, digte og prosa vil få sværere og sværere ved at kunne leve af det – fordi ja, det faktisk kræver en indsats af læse en skønlitterær bog. Og den indsats er folk ikke villige til at køre gennem en ebog. Det tror jeg bare ikke på.

    Og nej, jeg er ikke en forsmået forfatter. Jeg har skam en ebogslæser, som jeg bruger. Jeg render også rundt med en mp3-afspiller, har programmeret og ernæret mig som nørd i 15 år, så jeg er rimelig inde i den elektroniske verden. Jeg er bare ikke forblændet af ny teknologi og har svært ved at se det, som noget vildt epokegørende. Det er lidt som overgangen fra båndoptagere til CD-afspillere. Der sker ingen virkelig overgang.

    Eller måske er det som overgangen fra LPen til CDen, hvor folk lige pludselig ikke har fysiske plader liggende på hylderne, men et musikkartotek, der befinder sig på harddisken. Med den forskel, at ‘i gamle dage’, der læste man faktisk hvad der stod på coveret og lyttede til hele pladen – flere gange, hvorimod den almindelige bruger nu har et 10 gange så stort musikudvalg på harddisken og sjældent hører en hel plade fra en kunstner. Nå, den kender jeg ikke. Den downloader jeg lige.

    Med andre ord. Selve kvalitetsbegrebet bliver udvandet!

    • Kasper permalink

      Det eneste jeg konstaterer i mit indlæg er at e-bøger er urealistisk dyre og at forlagenes argumentation bag priserne ikke hænger sammen.

      Papirbøgerne forsvinder ikke, heldigvis, men ny teknologi giver nye fordele og muligheder.

      Med nye muligheder følger nye brugsmønstre. Det betyder ikke at “kvalitetsbegrebet bliver udvandet”. Tværtimod vil kvalitetsbegrebet blive mere nuanceret.

  2. PalleA permalink

    For et par uger siden så jeg en reklame for en hjemmeside der syntes at ebøger er alt for dyre og at de derfor ville prøve at sætte prisen ned på en lang række af deres bøger.

    Som ejer af både en Bebook og iPad var jeg lige ved at få våde øjne – det gik desværre meget hurtigt over, for det viste sig at 80% af bøgerne til under 50 kr. var H.C. Andersen eventyr – og der var over 100. Nok er det dejlige historier, men man havde nok forventet noget mere opdateret litteratur. Der kan bare ikke blive tale om at jeg skal betale 249 kr for en ebog som der er priskrig på til 149…

    Min løsning er at købe bøgerne på amazon, barnes & noble – hvilket så betyder at jeg stort set har droppet dansk litteratur.

    Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad det er der holder dem tilbage? Men ok hvis holdningen er at man blot FLYTTER sit salg over som et elektronisk medie, så kan det da godt være at ebøger så ikke er interessante. Personligt så tror jeg på at man vil købe flere bøger fremadrettet hvis prisen er rigtig.

    Hvad er så den rigtige pris? Mit bud ville være en 40-45% under papirudgaven. Man skal ikke bruge penge på papir, tryk, lager og distributionsomkosningerne vil være meget små når det først er implementeret.

    Størstedelen af mine ebøger koster under 70 kr – for helt nye udgivelser.

    Jeg er overbevist om at man hos diverse boghandlere ikke er imponeret over salget af læsere, og at man efterfølgende er noget mindre imponeret over ebogssalget. Ebøger i DK er en død sild så længe man hos forlagene ikke vil være med.

    • Kasper permalink

      Amen!

      Mindst lige så fjollet er bibliotekernes udvalg af e-bøger. Klik ind på E-bogsbibliotekets liste over de mest udlånte bøger og få et billigt grin.

      • PalleA permalink

        Gisp…det er jo ikke til at vide om man skal le eller græde… Sikken et udvalg…Kunne være interessant at se hvor mange der rent faktisk blev udlånt fordelt måneder.

      • Kasper permalink

        Jah…
        Men jeg skal passe på. Har via Kbh. Hovedbibliotek også fundet vej til denne liste:
        http://elibrary.ebib.dk/Home/html/subjects.asp?institutionID=7

        Der er vist et bredere udsnit. Har endnu ikke overblik over sammenhængen mellem disse.

Skriv et svar

