Skip to content

Men hvad skal den dog bruges til – 2. afsnit

7. januar 2011

I første afsnit af “Men hvad skal den dog bruges til?” afslørede kollega-Knud levedygtigheden i udsagnet I think there is a world market for maybe five computers. Her er 2. afsnit.

“Har du fundet ud af hvad en Ipad kan bruges til?” lød det henkastet fra Knud, da han kom sejlende forbi mit skrivebord.

Knud forstår stadig ikke konceptet med en Ipad. Manden sværger stadig til en laptop, og for få måneder siden købte han et stort, fedt svin af en Dell. Stor skærm, stor processorkraft, stort tastatur, varmer som en radiator.
Maskulin hardware.
Potensforlænger?!😉

Jeg prøvede igen.
Jeg har hverken brug for stor processor kraft, rigtigt tastatur eller 17″ skærm når jeg sidder i sofaen. Jeg har brug for en Couch Computer.
Jeg tror ikke på én device der kan alt; jeg tror på flere devices.
Jeg vil have en tablet med lav vægt (som en Amazon Kindle), kombination af e-ink og LCD baggrundsbelyst display (som Notion Ink Adam), gerne et lækkert design (Ipad) og en fuldendt integration af software, hardware og div. services.

Efter lidt snakken frem og tilbage gav Knud sig en millimeter og erkendte, at en Kindle er lækker. Den kunne måske ligefrem bruges til noget.

Men en Ipad/tablet/Couch Computer? Nej, det mente han ikke var interessant.

Fair nok. Folk er forskellige, deres behov kan være forskellige.

Nu er Knud ikke ligefrem en mandsling – han er noget større end mig, og måske er problemet at den fimsede Ipad bare vil forsvinde mellem hans hænder.
Jeg tror han er glad for at sidde i sofaen med noget tungt og varmt i sit skød.

Efter en række gensidige fornærmelser af nærmest rituel karakter krøb Knud alligevel til korset.

Men inden vi kom så langt fremturede han alligevel og spurgte om hvorfor man skal overveje en Kindle, når nu Ipad’en kan bruges til at læse bøger på? Og det er egentligt et godt spørgsmål. Kindle software til Ipad’en er jo gratis.

Svaret er at de kommende tablets er pakket med hardware der ikke altid er relevant for bøger; de kan afspille video i HD-kvalitet, har GPS, “gyro- og accellerometer” (eller hvad det nu hedder på dansk) og meget andet, og hvis man bare vil læse en bog, er den digi-bling-bling så relevant? Det både vejer og koster.

I sidste ende tilstod Knud, at kunne han læse sin daglige avis på en tablet var der måske alligevel et formål med den. Det kan han jo på en Ipad…

From → Kollega-Knud

Skriv en kommentar

Skriv et svar

