Skip to content

Ipad – nu med et formål

19. januar 2011

Nu kan jeg se at der er et formål med en Ipad, proklamerede kollega-Knud fornøjet.
Knud havde nemlig læst om Ipad-klare digitale tidsskrifter på politiken.dk.

Først roste jeg naturligvis Knud for hans nyopdagede indsigt, ligesom man gør med et barn.

Bagefter trynede jeg ham på behørig vis. Det er jo ikke os alle der har brug for Politiken til at vise os hvad en tablet á la Ipad kan bruges til.

Jeg havde et par storslåede minutter med fri hovering, helt i overensstemmelse med vores fælles regler, hvor jeg bl.a. konstaterede at Knud desværre ikke var mandfolk nok til at indrømme, at jeg (naturligvis!) har haft ret lige siden vores første debat om emnet.

Udover de rituelle fornærmelser kom vi dog frem til følgende:

  • Når vi taler Ipad mener vi reelt en tablet, f.eks. den kommende Motorola Xoom. Vi har begge en anti-Applesk overbevisning som bl.a. skyldes den kontrol med indholdet som Apple gennemtvinger (nej, vi det er ikke fordi vi drømmer om Side 9-piger og Ekstra-Bladet på en Ipad). Men Apple kan dog noget med design.
  • Vi er begge spændte på Motorola Xoom.
  • Og Knud mener stadig at én device må være nok. Jeg hælder til to devices; en e-bogs læser á la Kindle og en tablet. De to er pråkrævet til seriøs Couch Computing.
  • På et punkt er vi uenige. Jeg mener at det bliver softwaren og tilhørende services der primært vil differentiere de kommende Tablets. Knud hælder til at hardwaren har stor indflydelse.
    Det er svært at lave et operativsystem med en overlegen og velfungerende brugerflade.
    En tablet får kun success hvis der er mange applikationer. Bare se på de tusinder af apps til Ipad.
    Services a la iTunes kræver de rigtige aftaler.

    Som en cadeau til Knud, for hans inspiration, har han fået sin egen kategori her i bloggen. Samtlige indlæg findes her.

From → Kollega-Knud, Tablets

2 kommentarer
  1. Jeg sidder her en fredelig lørdag og tænker på de sjove diskusioner jeg har med Kasper. Han overfortolker selvfølgelig helt vildt på de fleste af de ting jeg siger, men jeg må indrømme at han en gang i mellem har ret.

    Jeg tænker at hvis han nu har ret i betragtningen om at der aldrig kommer ét device der kan dække mit og mine medmenneskers behov, kunne jeg så se det som en forretningsmulighed? Kunne man mon udtænke et eller andet snedig (i lækkert Apple-agtigt desig naturligvis) pistol eller værktøjsagtigt bælte (eller sele) man kunne bruge til at hænge sine mange tingester rundt omkring på kroppen. Formålet ville naturligvis være at man kan sidde i sin sofa og nemt have alle sine dimser med sig, så man kan skifte fra at læse sin e-bog, browse internettet, se film, finde ud af hvor i alverden det nu er ens sofa befinder sig i dag, uden at skulle rejse sig.

    Ville det være ok at man skulle tage tingesten ud af en skede for at kunne bruge den, eller skulle man overveje at customise den så den kan bruges direkte fra sin ”lomme”? Kunne man mon lave et bælte/sele, og så sælge ”lommer” seperat der så kunne hæftes på? Nej, det ville nok give flere penge at lave customised holdere. Man kunne jo starte med en Ipad-Kindle konfiguration (kr. 1.299 – men dette markedssegment er jo vandt til at bløde for billige kinesisk forbrugergoder) og derefter en tilsvarende Zoom-Kindle version.

    Jeg bliver i godt humør når jeg tænker på Kasper i sofahjørnet, i fuld gang med at øve sig på at skifte device så hurtigt som muligt. Hvad vil vores børn ikke kunne drive det til når de som den første generation vokser op i en verden hvor det er helt normalt at vi vandre rundt på gaden med elektroniske dimser dinglende fra vores kroppe ?

    Men jeg kunne selvfølgelig også tage fejl🙂

    • Kasper permalink

      Spændende tanker, Knud.
      Men det er vel ikke meget anderledes end når man står i sit køkken og skal finde den rigtige kniv at snitte med.
      Jeg har både urtekniv, brødkniv, stor forskærekniv, en kniv til fisk osv…
      Fordelen ved mange af vores devices er at de passer ned i div. lommer og tasker. Hannibal render til daglig rundt med både en Android-mobiltelefon og en Ipod Touch. Men billedet af det dinglende digi-bling-bling er selvfølgelig sjovere😉

Skriv et svar

