Skip to content

Fokus-forstyrrelse – hvad skal min tablet kunne?

25. februar 2011

Indrømmelse: jeg mistede fokus et øjeblik.

De mange specs og lige-om-lidt-kommer-[Xoom|WebOS|PlayBook – vælg selv] for alle de nye tablets, specielt Xoom, fik mig til at glemme mit oprindelige ønske og behov.

Er Xoom med 10,1″ skærm, GPS, HDMI, flere kameraer (for og bag) og en state of the art dual-core processer mit behov?
HDMI? Nej, ikke specielt.
GPS i en tablet? Når jeg sidder i sofaen, nej. Jeg har ikke noget umiddelbart GPS-på-farten-behov.
Kameraer for og bag? Nej.
750 gram og en pris på måske 5000-6000 kroner. Nej, slet ikke.

Hvad skal min tablet kunne, hvad ønsker jeg mig?

En browser til nyheder og andre småting på nettet,
mail-klient,
gerne Flash (farvel Ipad Nano),
mulighed for enkle apps (spil til drengene),
lille enhed, lav vægt, lang batterilevetid,
lille skærm (7″),
Wifi og gerne 3G,
og en overkommelig pris.

Bortset fra prisen opfylder Samsung Galaxy Tab alle kravene.

Men så er der Nook.

Hack en e-reader
Nook er navnet på e-bogslæseren fra amerikanske Barnes & Noble. I modsætning til Kindle har den ikke Eink-display, men derimod en lille LCD farveskærm. Billedet er dermed ikke så papir-agtigt som på Kindle, til gengæld kan den bruges til meget mere. Og så er den baseret på Android software.

I mit indlæg Hack en Nook skrev jeg kort om hvordan udviklere har porteret nye Android-versioner til Nook så den kunne køre apps som Gmail osv.

Tiden er gået, Honeycomb er lanceret og selvfølgelig kan du nu køre Android Honeycomb på en Nook.
Cool.
En Nook koster $250 så prisen er overkommelig.

Nook specifikationer
Et øjebliks nørderi. De grundlæggende specifikationer er 7″ LCD touchskærm med 1.024×600 punkters opløsning, en 800 MHz CPU der kan overclockes til lidt over 1 GHz, 32 (eller 64 Gb) microSD kort udvidelse, Wifi og en USB-port. Slet ikke tosset.

Honeycomb-demo på Nook
Resultatet af en Honeycomb-portering kan du se i videoen nedenfor:

Der er flere der har porteret Honeycomb. Nogle rapporterer om stabilitetsproblemer, andre fortæller det fungerer fint. Sommetider kommer det an på applikationen. Men husk lige at Honeycomb endnu kun er tilgængelig som et SDK (Software Developer Kit) og at koden der bruges til Nook-udgaven ikke er produktionsmoden:

“The devs currently do not have the Honeycomb source. What exists now has been pieced together from the emulator and is glitchy. Once they have the source (which should be soon as the XOOM is out now) we should begin to see improvements in HC roms.”

Og hvad så…
Jeg er lidt hooked på idéen om en Nook med Honeycomb. Vil det fungere eller bliver det noget klamp?

Jeg spurgte hos XDA-developers, et af flere fora hvor Nook-hackerne udveksler erfaringer, og svaret var opløftende. Du kan læse det her.

Jeg skal nok regne med at eksperimentere lidt, men anbefalingen var prøv det og så fik jeg ellers lidt lykke-på-rejsen-links der vil spare mig tid når jeg render ind i problemer.

From → Tablets

2 kommentarer
  1. Per permalink

    Det er muligt jeg mistede den ? men du nævnte 3g? hvor blev den af ? – eller har du fuldstændig ret. Nøjagtige KRAV til en tablet, max 2000 kr med 3G og Wifi
    Leder selv og køber ikke noget billigt Kina kram

  2. Kasper permalink

    Wifi er et krav.
    3G er et stort ønske, men det er bare ikke indbygget i Nook’en.
    Løsningen er adgang via mobilen. mindre elegant men det kan virke.
    Problemet er at man skal have en mobil der kan agere Wifi-hotspot.
    Der er en BlueTooth chip i Nook’en, men der er ikke umiddelbart understøttet. Udviklerne der hygger sig med Nook’en har dog fået den aktiveret, omend den er lidt ustabil. Men om et par måneder så kører den måske fint.

Skriv et svar

