Skip to content

Spillefilm på Nook’en

11. april 2011

Min første video-test var streaming fra YouTube, men hvordan med en decideret spillefilm. Hvordan er kvaliteten på min Nook lavpris-tablet?

Rip it
Første skridt: hen til reolen, finde en passende DVD. Valget faldt på Oceans 11. Strålende underholdning.

Andet skridt: finde passende software til at rippe DVD’en med og konvertere til mp4. Valget faldt på DVD Catalyst 4. Det kan downloades fra http://www.tools4movies.com. Catalyst har indbyggede presets der optimerer output til specifikke enheder og Nook Color er med på listen. Der er tre varianter; jeg valgte HQ. Det resulterede i en 1,5 Gb stor fil som blev kopieret over på et mSD-kort.

Tredje skridt: Starte den installerede MoboPlayer på Nook, finde filmen i kataloget og… hit-it!

Kvaliteten er i top
Jeg er positivt overrasket! Jeg havde ikke forventet en så fin kvalitet, afspillet uden hakken eller digital støj i billedet.

Underteksterne var med, lyden god.

Det er selvfølgelig kun stills og de giver ikke et retvisende billede (!) af kvaliteten, men det fremgår forhåbentlig at det er relativt skarpt.

(Billederne ovenfor er taget med et Canon EOS500D, ISO 3200, så de er lidt grynede.)

Konklusion
Vil jeg se mange film på min tablet er 7″ skærmen for lille. Men det gør jeg ikke.
Sidder jeg i sofaen er der fjernsyn og DVD-afspiller, og min lavpris-tablet er ikke det umiddelbare valg.
Men på farten, en sjælden gang imellem, kunne jeg sluge en spillefilm på Nook’en.
Og når Nook’en samtidig kan så meget andet er det bare… imponerende.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

