Skip to content

Bøger – nu med reklamer

12. april 2011

Bøger er, i modsætning til aviser og blade, stort set fri for reklamer. Siderne er ikke brudt af små indrammede bokse med reklamer for shampoo, kreditkort eller chokolade. Men potentialet er til stede, specielt med e-bøger.

Amazon har taget første skridt på vejen. Den billigste Kindle koster $139 og kan nu købes med rabat. Til gengæld vil der være reklamer:

“Special offers and sponsored screensavers display on the Kindle screensaver and on the bottom of the home screen—they don’t interrupt reading.”
Kindle med annonce
Læs mere her.

Ok, det forstyrrer ikke læsningen, men det er bare et spørgsmål om tid.

Google er også fremme i skoene hvad angår e-bøger og jeg er sikker på at de overvejer den fremtidige forretningsmodel.

Har du bemærket hvordan der kommer annoncer frem på din Gmail-side, som relaterer sig til emnerne i dine mails? Google har teknologien til at vise kontekst relevante annoncer, ikke bare når du checker mails, men også når du læser bøger.

Læser du e-bogen på en tablet eller SmartPhone, med Internet-adgang, bliver der en ny bog-annonce-Internet dynamik. Måske vil det sætte forfattere og forlag under pres, på samme måde som netaviserne presser de trykte medier. Omvendt kunne det måske give udgiverne nye muligheder for at skabe omsætning.

I fremtiden bliver bogen meget billig eller tæt på gratis. Til gengæld vises der annoncer på siderne, hvor annoncens indhold er baseret på sidens indhold.

From → e-bøger

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s