Skip to content

Læser du mere med e-bøger?

3. november 2011

For nogle måneder siden fik jeg en kommentar om at e-bøger ikke fik mig til at læse mere end jeg ellers ville gøre.
Det er jo noget af en påstand.
Passer det?
I forhold til min alder og den mængde papir jeg allerede har konsumeret gennem årene er det ikke sikkert, at jeg ender med at læse flere e-bøger end p-bøger.
Men lige for tiden er mine læsevaner under forandring.

Tid og plads
Siden starten af juli kan jeg huske én p-bog jeg har læst, mens jeg har læst ihvertfald 15 e-bøger. Der kan være røget et par stykker men tendensen er klar.
Der er to årsager.
Den ene årsag er jeg bor i et større flytte- og ombygningsrod, og alle mine bøger er opmagasineret i en container. Min Kindle ligger derimod altid i min taske.
Den anden årsag er tilgængeligheden.

Tilgængelighed og forudbestillinger
Det er let at købe bøger på nettet og fra selve Kindlen. Jeg downloader gladeligt prøve-kapitler og køber det jeg synes om.
Endnu en faktor er muligheden for at forudbestille bøger. Da jeg hørte om Walter Isaacsons biografi om Steve Jobs forudbestilte jeg den. Og da jeg på udgivelsesdagen tændte min Kindle blev bogen automatisk downloadet og var klar til læsning (interessant læsning; Steve Jobs er usympatisk, historien om Apple’s fødsel er spændende, men det mest interessante er det ekstreme fokus på produkt, design og brugeroplevelse).

Flere bøger?
Så læser jeg mere bare fordi jeg har fået en e-bogslæser?
Ja, lige for tiden gør jeg.

From → e-bøger

5 kommentarer
  1. PalleA permalink

    Interessant nok har jeg lige gjort fuldstændig samme observation – jeg læser nogle flere bøger end jeg gjorde før jeg fik en ebogslæser. Det er der flere naturlige årsager til og det er slet ikke raketvidenskab at forklare hvorfor

    Tilgængeligheden – ser jeg en anmeldelse på en bog (så kan jeg nemt købte den over nettet)
    Leveringstid – den kan leveres ofte inden for få minutter. Hos min lokale bogpusher er der ofte 3-7 dages leveringstid på udenlandske bøger.
    Prisen – udenlandske ebøger koster ofte en brøkdel af den pris jeg skal give hos min boghandel for den fysiske bog.

    De 3 nøgleord er TIlgængelighed, Leveringstid og Pris. For danske bøger kan de 2 første ting opfyldes hvorimod den 3 er helt hen i vejret.

    Eksempel 1Q84 af Haruki Murakami er en forholdsvis ny bog. på Saxo koster bogen i papirudgaven 236 (på dansk) den tilsvarende engelske (240 kr – underligt nok). Finder jeg samme bog på amazon som ebog koster den kun 5,59 pund altså en pris på UNDER 50 danske kr. og jeg får den leveret på få minutter.

    JA jeg læser ganske enkelt flere bøger grundet de 3 nøgleord. Som det fremgår af eksemplet kan man jo sige at jeg hurtigt har RÅD til at læse flere aktuelle bøger selvom jeg har betalt 2.000 kr. for en ebogslæser.

  2. Thomas permalink

    Jeg har altid læst mange bøger og min ebogslæser har ikke rigtigt ændret på det, men har dog alligevel ændret mine læsevaner en smule.

    For det første har jeg næsten altid min ebogslæser med mig, den passer i inderlommen på jakken og gør at jeg lige får snuppet en side eller to når jeg venter på bussen – det gjorde jeg ikke med paperbacks da de for det meste blev derhjemme.

    For det andet løber jeg ikke tør for bøger. Der er gået sport i at finde gratis og billige bøger på diverse forlags sider, så jeg har typisk en 15-20 ulæste bøger på lager. Tidligere løb jeg indimellem tør når jeg havde glemt at bestille nye bøger, der var leveringstid på dem og jeg ikke lige havde været på biblioteket. Der var simpelthen dage og indimellem uger i ny og næ hvor jeg var “bogløs”.

    Det er også blevet lettere at købe bøger på originalsproget, så jeg behøver ikke længere vente på danske oversættelser eller vente på bestillinger fra udlandet. Svenske krimier køber jeg nu på svenske forlag eller boghandler, tyske bøger bliver købt på de tyske osv, det er nemt og bekvemt.

    Jeg læser en smule mere fordi jeg ikke længere mangler bøger og jeg læser mere varieret fordi jeg i større grad jager ugens tilbud i stedet for bestemte forfattere.

    • Kasper permalink

      For såvel engagerede læsere som folk der vil være forfattere giver teknologien nye, spændende muligheder. Ovenstående er gode, konkrete eksempler på hvordan e-bogen udvider oplevelserne ved at læse.
      Iøvrigt har jeg selv fundet nichebøger til ingen penge, skrevet af mindre kendte forfattere. Nogle af bøgerne er skrevet uden brug af en redaktør, hvilket kan mærkes. Men en oplevelse er det alligevel.

  3. Jeg læser mindst tre gange så mange bøger efter jeg fået min Ipad. De fleste låner jeg på bibliotket (www.ereolen.dk)

Skriv et svar

