Skip to content

Hvilken e-boglæser – den uendelige historie

6. maj 2012

Hvad vil du læse e-bøgerne på?
Har du endnu ikke investeret i hverken e-boglæser eller iPad/tablet, men er overbevist om at e-bøgerne er vejen frem, er der næppe lang tid til før du skal på shoppingtur. c|net, det amerikanske tech-nyhedssite, har en artikel der sammenligner de mest populære e-boglæser og tablets.

c|net e-boglæser sammenligning

(Billedet er fra c|net).

Artiklen kategoriserer e-boglæsere i tre klasser:

Sort/hvid e-ink baserede e-boglæsere i prisklassen $80-$150. Bedst i klassen er: Amazon Kindle, Amazon Kindle Touch, Barnes & Noble Nook Simple Touch og Barnes & Noble Simple Touch med GlowLight.

Tablets med 7″ farve LCD-display i området $200-$250. Bedste læse-tablets er Amazon Kindle Fire og Barnes & Noble Nook Tablet.

Og full-size tablets a la iPad som koster fra $400 og op. Apple iPad (3. generation), Apple iPad 2, Asus Transformer Pad TF300 og Samsung Galaxy Tab 2 7.0.

I artiklen findes og vurderes de forskellige e-boglæsere, hvilket er fint, men nok så interessant er det at læse hvilke parametre e-boglæserne blev bedømt på, dvs. hvilke valg du skal træffe før du køber:

    Skal den bruges til andet og mere end at læse på?
    Hvor stor skærm ønsker du, og hvad hvor høj vægt kan du leve med?
    Hvilke skærm-teknologi; e-ink eller LCD?
    Hvilken type type trådløst netværk?
    Apps vs. hardware: hvilken platform giver størst fleksibilitet?
    Lån af biblioteksbøger?

Den danske dimension
For dig som bor i danmark og/eller ønsker at læse bøger på dansk er der et enkelt problem med konklusionerne fra c|net’s artikel. Amazon’s Kindle fremhæves flere steder, men fordi Kindle ikke understøtter bøger beskyttet med Adobes DRM (Adobe ID) kan du ikke uden videre låne bøger på ereolen.dk eller overføre bøger du har købt, og som er beskyttet med Adobe ID.

Efter min mening er bibliotekernes brug af Adobe ID det største problem.

Mange danske e-bøger sælges i ePub-formatet og er beskyttet med et “vandmærke”. Det betyder at jeg uden problemer kan konvertere bøger til Kindle-formatet MOBI og overføre de købte bøger til min Kindle.

Skulle jeg købe idag…
Jeg købte min nuværende Kindle for et år siden fordi det var den mindste og bedste e-boglæser på markedet. Den har været brugt flittigt, men jeg er ikke sikker på at jeg ville købe en Kindle idag. Der er flere årsager.

Jeg vil kunne låne bøger på biblioteket, på ereolen.dk. Den er lanceret efter jeg købte min Kindle.

Mange nye Kindles er billige fordi der vises reklamer (kan undværes…) i bøgerne. Og de bøger jeg køber hos Amazon er typisk også tilgængelige hos Barnes & Noble.

Den nyeste Barnes & Noble Nook Simple Touch GlowLight har indbygget lys og kan købes for $139. Med dagens dollar-kurs er prisen ca. 790 kroner. Og måske skal jeg betale 200-300 for at få den ind i landet.

Hmm…. Brugt kindle til salg. Nogen interesserede?

Links og anmeldelser af Barnes & Noble Nook Simple Touch GlowLight: Engadget-anmeldelse c|net-anmeldelse Nook Simple Touch GlowLight-hjemmeside

From → e-bøger, Tablets

One Comment
  1. Katrine permalink

    Interessant indlæg….Jeg er faktisk på jagt efter en kindle så hvis du vil af med din – skriv endelig!

Skriv et svar

