Skip to content

Danske e-bøger på din Kindle

16. maj 2012

Set med en dansk forbrugers øjne har Amazon Kindle to store problemer.

Du kan ikke umiddelbart købe danske bøger og du kan ikke læse bøger fra biblioteket på din Kindle.

Det første problem gør den danske e-boghandel http://www.riidr.com nu noget ved. På deres blog fortæller Riidr hvordan du nu kan få leveret e-bøgerne til din Kindle. Dog er bøger beskyttet med Adobe’s DRM (som fx. benyttes på ereolen.dk) undtaget.

Det er et super godt tiltag, og alle andre e-boghandlere burde tilbyde den samme feature. Det er forhåbentlig blot et spørgsmål om tid.

Lappeløsning

Riidr’s tiltag er i bund og grund en lappeløsning. Det egentlige problem er at de dominerende producenter af e-boglæsere har deres egne proprietære formater, hvilket de vælger for at beskytte deres eget bogsalg.

Amazon har to ting: dels en stærk teknologi-orienteret kultur, dels tilstrækkelig med penge til at finansiere udvikling, produktion og efterfølgende markedsføring af e-boglæserne. Det er der ingen forlag der kan matche.

Men Amazon lever ikke af at sælge hardware som Kindle e-boglæsere og den nye Fire-tablet. Amazon lever af at sælge indhold som bøger og film. Og derfor opfinder de deres eget, kopibeskyttede format.

Jeg kunne skrive langt om hvordan forbrugerne bliver tabere i denne batalje, men jeg nøjes med at konstarere, at jeg ikke bare kan vælge hvilken e-boglæser der passer mig.

Og derfor er Riidr’s nye tiltag en god idé.

From → e-bøger

6 kommentarer
  1. Jeg er forvirret.
    Skal jeg ikke “bare” på et tidspunkt anskaffe mig en iPad??

  2. Kasper permalink

    Hvis du vil læse bøger, mange bøger, så vælg en e-boglæser, for en iPad er ikke optimal.
    Selvom den nye iPad har en bedre skærm, så er det noget helt andet end at læse på en e-boglæser med en e-ink skærm.
    Se bl.a. dette indlæg jeg skrev for længe siden: https://etanker.wordpress.com/2011/04/20/e-bog-dummy-ikke-e-avis/
    Der er nærbilleder der sammenligner skærmen på en iPad med en e-boglæser (med e-ink).
    Og som jeg skriver i et andet indlæg, så er det bl.a. spørgsmålet om hvor meget du læser som skal hjælpe dig til at beslutte, om du skal vælge en e-boglæser eller en tablet.
    Personligt vil jeg have både en e-boglæser og en iPad.

    Se her: https://etanker.wordpress.com/2012/05/06/hvilken-e-boglaeser-den-uendelige-historie/
    og her: https://etanker.wordpress.com/2010/12/01/computeren-i-sofaen/

  3. Thomas permalink

    En ebogslæser med e-ink er superfed hvis du vil læse bøger. Skærmen er passiv, det vil sige den lyser ikke og er behagelig at læse på, ligesom papir. Faktisk minder e-ink utroligt meget om papir.

    Til gengæld dur e-ink ikke rigtigt til websurfing, facebook og alt det der. Min ebogslæser (Sony PRS-T1) har godtnok en internet browser indbygget og den er hæderlig som en nødløsning, men den er ikke praktisk når der skal scrolles og den slags.

    Omvendt er en Ipad superfed at have liggende på sofabordet, hele familien bruger den flittigt til alt muligt. Sidder du og ser en film og tænker “hmm, hvor er det nu lige jeg har set ham hovedpersonen før?” så leverer Ipad’en svaret med det vuns. Kæresten kan checke facebook, datteren spille smølfelandsby og meget mere, superfed ting at have..

    ..men til at læse bøger på når den bare ikke min ebogslæser til sokkeholderne. Ipad’en har en aktiv skærm der lyser op i ansigtet på dig og det trætter hurtigt øjnene hvis du læser bøger. Der er folk der siger de er rigtigt glade for at læse ebøger på deres Ipad, men det må være fordi de enten ikke læser ret længe eller aldrig har prøvet en ebogslæser med e-ink.

    Så gør op med dig selv om du ønsker et apparat der er fed at læse bøger på, eller om du vil have sådan en Ipad/sofa-computer eller måske begge dele. Jeg synes ikke rigtigt de kan kombineres i et – den ene skærms styrke er den andens svaghed og omvendt.

  4. Amazon.com læser dig: se artikel i Søndag Aften http://www.cultur.com/2012/0602.html om deres brug af data fra Kindle-læsere!

    • Tankevækkende men ikke overraskende.
      Det er den måde forretningsmodellerne bag nettet er bygget op. Information er penge værd.
      Google lever af det. Besøg http://www.donttrack.us. Jeg er begyndt at bruge software der forhåbentlig sletter mine spor på nettet.

Skriv et svar

