Skip to content

Nook SimpleTouch GlowLight – den bedste e-boglæser til dato

2. juni 2012

Barnes & Nobles nyeste Nook er en ægte e-boglæser med E-ink skærm, natlampe og en touch-skærm. Den er lille, let og ideel til seriøs læsning.

Jeg købte en Nook i USA og har netop modtaget den med posten. Her kan du læse hvad jeg synes om den.

Hardware

Nook’en kommer med et letvægt plastickabinet med ganske få og meget diskrete knapper, et mikro-USB stik og stik til et microSD kort. Nook’en understøtter kort op til 32 Gb, så der er plads til selv de største biblioteker. Der kan ligge ca. 1.000 bøger pr. gigabyte.

De fysiske knapper behøver ikke blive brugt særlig meget, da skærmen er gjort “berøringsfølsom”.

Den ene fysiske knap, Nook-knappen, sidder på forsiden under skærmen. Den anden på bagsiden ved kanten. Den første bruges til at tænde med, og hente hovedmenuen frem, den anden til at slukke Nook’en med.

Dertil kommer to meget diskrete knapper på hver side af skærmen, der bruges til at bladre frem og tilbage – for dem der ikke bryder sig om den berøringsfølsomme skærm.

Skærmen er den traditionelle E-ink 6″ skærm med en opløsning på 600×800 punkter og 16 gråtoner.
I modsætning til skærme på smartphones, iPad’s og bærbare computere, står E-ink skærmen knivskarpt. Det er dels på grund af opløsningen, men også fordi skærmen ikke er baggrundsbelyst og heller ikke opdateres konstant. Når en iPad kan vise film er det jo fordi skærmbilledet opdateres mange gange hvert sekund. Og film kan ikke ses på en E-ink skærm.

Opslag i den indbyggede ordbog.

Nattelæsning bliver meget nemmere med det indbyggede GlowLight, som kommer hele vejen rundt langs skærmens kant når det er aktiveret. Lysstyrken kan justeres trinløst.

Der er indbygget wifi og den loggede på mit trådløse netværk første gang.

Med det medfølgende USB-kabel kan Nook’en tilsluttes computeren og bøger kan overføres.

Ifølge Barnes & Nobles (B&N) hjemmeside er batteriets levetid på en opladning på én måned med 30 minutters daglig læsning og med GlowLight tændt, eller to måneder uden GlowLight.

Nook’en i sit etui. Den ligner en TimeManager fra 80’erne.

Der medfølger ikke noget etui, men det kan købes separat. Jeg valgte et let og billigt etui til at beskytte min Nook.

Betjeningen og integration med B&N’s webshop
Med touch-skærmen bliver betjeningen mere intuitiv, alt er peg og klik. De grafiske elementer er lidt kantede og minder om Windows anno 1989, men virker efter hensigten.

Når Nook’en tændes vises skærmen som den blev forladt dvs. den bog du er igang med og på den rigtige side. Trykker du på Nook-knappen kommer en menu frem i bunden af skærmen, som giver dig adgang til en “hjemmeside”, Home, som dels viser hvad du sidst var igang med at læse samt en række reklamer for andre B&N bøger.

Du kan også springe direkte til dit bibliotek, en B&N Shop, og andre småting (søg, indstillinger etc.). Biblioteket indeholder alle dine bøger og kan organiseres i kataloger, eller Shelves som det hedder i Nook’ens terminologi. Du kan oprette egne Shelves og derefter placere bøger i dem.

Indstilling af skrifttype, skriftstørrelse og margen.

Når du er igang med en bog kan du kalde en menu frem ved at trykke midt på siden. Herfra kan kan du gå til indholdsfortegnelsen, fritekstsøge, springe til en side eller justere tekst og margen.

Peger du på et ord og holder fingerende på det 1-2 sekunder markeres ordet og der kommer en menu. Nu kan du markere ordet, som brugte du en transparent tusch, tilføje en note eller lave et opslag i ordbogen for at få ordets betydning. Og har du konfigureret de sociale tjenester på Nook’en (FaceBook, Google, Twitter eller Nook Friends) kan du dele dine noter med andre.

Opdatering: Bøger kan købes hos B&N, direkte fra Nook’en eller via websitet. Du kan finde bøger, downloade samples, og købe bøger på nettet. Når Nook’en tændes henter den automatisk via wifi de samples du har bestilt. Køb af bøger, med dansk kreditkort, virker ikke og det er selvfølgelig en stor begrænsning.

Læsning
Det er jo begrænset hvor meget der er at fortælle om læsningen – og måske alligevel ikke.

Skærmen er som andre e-ink skærme uovertruffen at læse på. Glem alt om iPad og andre tablets med aktive skærme.

Nook’ens skærm er fuldkommen som kindle-skærmen. Ingen forskel.

Den største forandring er nok at du kan bladre i bogen ved at swipe fingeren over skærmen. Det føles mere rigtigt i modsætning til de knapper som fx. den gamle kindle havde. Men du har selvfølgelig knapperne indbygget i kanten, men de virker ikke ligeså elegante.

Sideskiftet virker mindre blinkende i forhold til den gamle kindle. Og en kollega mente at Nook’ens sideskift var bedre end på Sony’s PRS-T1 e-boglæser.

Tekststørrelse, skrifttype og margen kan justeres, hvis ikke bogens default indstillinger er til at leve med. Og det er de ikke altid.

Jeg oplevede f.eks. at Christian jungersens Undtagelsen havde kæmpe margener og derfor meget lidt tekst på siderne. En hurtig justering rettede op på problemet, men løste det ikke fuldkommen.

Læsning i skæret fra GlowLight er ikke noget problem. Der er et jævnt lys rundt langs kanten, og lysstyrken kan justeres. Min gamle Kindle havde etui med en lampe der kunne trækkes ud, og lyset fra lampen kunne oplyse hele soveværelset. Ikke videre populært… Nook’ens GlowLight er mere fokuseret.

Mine egne Shelves.

GlowLight er fra starten indstillet til 50% lysstyrke hvilket er kraftigt. Jeg startede med at justere lysstyrken ned til 15-20% af maksimum og det er rigeligt. Og så husker Nook’en den indstilling man laver.

Opdatering: Jeg lavede en test med at låne en bog på ereolen.dk, for derefter at overføre den til Nook’en. Det fungerer bare. Nook’en skal først registreres på Adobe Digital Editions (ADE). Det sker automatisk når ADE er åbent og Nook’en tilsluttes. Og så er det bare at downloade bogen til pc’en via ADE. Når bogen ligger i ADE kan den trække-og-slippes over på Nook’en.

Krumspring
I bund og grund vil Barnes & Noble ikke sælge dig en Nook, ihvertfald ikke hvis du er bosat udenfor USA. Det kræver adskillige krumspring at købe Nook’en og bagefter skal du også lave, ja, krumspring.

Sådan køber du en Nook:
# Opret en PayPal konto, brug den til betaling af Nook’en når du bestiller hos B&N.
# Find en ven i USA. B&N sender nemlig ikke varer udlandet.
# Bestil Nook’en hos B&N, få den sendt til din ven i USA, og få så din ven til pakke den om og sende den til DK.

Og så kan det være at den efterfølgende ryger til toldbehandling i DK.

Alternativt kan du finde tjenester på nettet som hjælper dig med dette, hvis ikke du lige har venner i USA. Læs fx. mere her http://www.shopusa.dk

Skærmen oplyses fint med GlowLight.

Og når du så registrerer Nook’en og vil købe bøger hos B&N så skal du registrere et kreditkort på en amerikansk “billing address”. Igen – venner i USA hjælper. Om du kan omgå dette med en fiktiv USA-adresse ved jeg ikke.

Opdatering: Du skal have et amerikansk kreditkort tilknyttet kontoen når du køber bøger. Et dansk kreditkort på en amerikansk adresse virker ikke. Bøvlet. Men det danske kreditkort var fint til køb af selve Nook’en. Mystisk.

Konklusion
Denne nye Nook SimpleTouch er super at læse på og let at betjene. Skærmen er hverken dårligere eller bedre end Amazons kindle med samme E-ink display.

Betjeningen er intuitiv og med GlowLight generes omgivelserne minimalt.

Jeg har ikke testet den nye Kindle Touch så jeg kan ikke sammenligne betjeningen, men der er næppe store forskelle.

Måske er spørgsmålet om tilgængelighed i virkeligheden den største forskel.
Amazons lukkede “økosystem” gør det let at købe bøger, både på pc’en og fra selve e-boglæseren. Der er mange funktioner og fleksibiliteten er i top. Hvis du altså kan leve med at du kun kan læse bøger fra Amazon, fordi de benytter deres eget, DRM-beskyttede bogformat. Konsekvensen er at du ikke kan låne danske e-bøger fra ereolen.dk.

Det kan du omvendt med en Nook. Til gengæld er Barnes & Nobles økosystem ikke helt så elegant som Amazons. Det er lidt mere bøvlet. Jeg kan ikke købe bøger hos B&N på et dansk kreditkort, så hvis amerikanske bøger et en nødvendighed, taber Nook’en.

Køber du amerikanske bøger så overføres de automatisk til Nook’en, men bøger fra andre kilder kan jeg ikke bare sendes til Nook’en via e-mail, som hos Amazon. De skal overføres via USB.

Hvis udvalget af bøger er afgørende for dit valg så tror jeg, at Amazon vinder. Men jeg ved det ikke med sikkerhed. Det virker som om Amazon har et større udvalg, men de populære titler ser ud til at være tilgængelige begge steder.

Som dansk forbruger er Nook’en at foretrække. Og den nye Nook SimpleTouce er en vinder.

Update: Efter at have brugt Nook’en et stykke tid har jeg gjort mig forskellige erfaringer med den. Læs mere her.

Fakta

Prisen er $139. Det viste etui koster $30.

Den måler 16,5×12,7 cm. og er 1,2 cm. tyk.

Vægten, uden etui, er opgivet til  197 gram.

From → e-bøger

17 kommentarer
  1. PalleA permalink

    Cool. Tak for reviewet..Jeg skal til NYC på næste fredag så jeg håber at man bare kan købe den i een af boghandlerne.

    • Jeg har skrevet et par opdateringer. Dene ene er at lån fra ereolen.dk virker. Den anden at danske kreditkort ikke accepteres ved køb af bøger.

  2. Thomas permalink

    Hvor længe måtte du vente på den, jeg synes kun jeg bliver tilbudt “preorder” så jeg gætter på de har svært ved at følge med efterspørgslen?

    • Der gik ca. 24 timer fra min bestilling til den blev afsendt. Jeg tror der stod “preorder” da jeg afgav bestillingen, men jeg er ikke sikker.

  3. Thomas permalink

    Jeg endte med at bestille fra purelygadgets.co.uk istedet, preorder til £139 i stedet for de $139 hos B&N, men inden der kommer 25% told, moms, transport, postdanmarks toldgebyr og hvad ved jeg på, så ender det nok med at blive ca. det samme. Nu håber jeg så bare at de kan levere i en fart, men det vil tiden vise.

    • Har du planer om at købe bøger fra B&N?
      Jeg er spændt på at høre hvordan du løser problemet.

    • Thomas permalink

      Lidt opfølgning. Mit håb om at purelygadgets kunne levere i en fart holdt ikke.

      Jeg bestilte en Nook Glowlight hos dem den 3. juni. Status var “Pre-order”, dvs. restordre med levering efter “first come, first serve” og en tekst om at man skulle regne med ca. 3 ugers leveringstid. Fair nok.

      12. juni skrev jeg og spurgte om der var noget nyt og fik et standardsvar om at jeg skulle være tålmodig og pre-order normalt betød en 3 ugers tid. Okay.

      3. juli skrev amazon.co.uk at pakken var blevet afsendt og pengene trukket på min konto. Purelygadget havde en valgmulighed at betale gennem amazon.co.uk og da jeg allerede havde en konto hos amazon blev det den vej jeg betalte.

      12. juli skrev jeg til purelygadget for at høre hvor min pakke blev af og om de havde et track&trace nummer på den. Jeg fik intet svar.

      20. juli skrev jeg endnu engang til purelygadget for at høre hvor pakken blev af og igen fik jeg intet svar.

      Idag, 24. juli, har jeg skrevet en sidste gang til dem, denne gang gennem amazon.co.uk’s ticketsystem så må vi se om de reagerer på det. Hvis ikke jeg har hørt fra purelygadgets inden fredag kontakter jeg Amazon Payments og snakker med deres fraud afdeling om mulighederne.

      Med til historien hører, at udover min oprindelige ordrebekræftigelse og standardsvaret på min forespørgsel har jeg ingen information modtaget fra purelygadgets, ingen track&trace, ingen “det trækker lidt ud, beklager”, nada. Jo, jeg har modtaget en masse spam om alt muligt jeg kan købe og et link til sådan et site hvor jeg kunne klikke hvor tilfreds jeg var med handlen.

      Anyway, jeg laver opfølgningen her fordi jeg har lært på den hårde måde at purelygadgets nok ikke er vejen frem hvis man ønsker sig en Nook Glowlight.

      • Jeg håber din Nook kommer!
        Kan banken gøre noget?

      • Thomas permalink

        Opfølgning på opfølgningen, jeg fik en reaktion fra purelygadgets efter jeg havde blandet amazon.co.uk ind i sagen. Purelygadget var meget overraskede over at jeg ikke havde fået min nook og lovede at følge op på det med lynets hast – hvorefter jeg ikke hørte en skid fra dem i tre uger. Jeg endte med at forlange pengene retur og det fik jeg uden videre problemer..

        Jeg fandt istedet en englænder på ebay.co.uk der havde en stak nooks til salg, bestilte søndag og havde min nook igår, torsdag, lynhurtigt. Ulempen er at det nok er begrænset hvad jeg har af reklamationsret og den slags når nu den er handlet på ebay i stedet for hos et firma, så jeg krydser fingre for at jeg ikke får brug for at reklamere.

      • Godt at høre!

  4. Thomas permalink

    Det ser ikke ud til at B&N har lyst til at sælge ebøger udenfor USA, så nej, jeg har ikke planer om at købe fra dem. Man kan sikkert lave nogle krumspring så de tror man er amerikaner, men helt ærligt gider jeg ikke snyde mig til retten at få lov at købe hos dem når der er en masse andre boghandlere der kan levere samme bøger uden forhindringer. Hvis B&N ikke ønsker at handle med mig, så kan de blive fri for at tage imod mine penge.

    Heldigvis kan sådan en Nook fyldes med bøger fra andre boghandlere via usb, så det går nok.

    • charlie permalink

      Du kan sagtens købe NOOK direkte i USA. Jeg har blot registreret mig som bruger hos ShopUSA.dk og derved har jeg fået mig en virtuel adresse i Virginia. Jeg er på vej til at investere i en NOOK takket være de mange kontruktive indlæg.

      • Og linket til ShopUsa.dk var der af samme årsag🙂
        Skriv gerne om dine oplevelser og tips som hjælpe andre.

        Held og lykke med den kommende Nook.

  5. Michael Anker permalink

    Er det muligt at købe bøger fra B&N via Paypal? Hvis det virker med køb af selve ebogslæseren, kunne det være man kunne på den måde?

    • Jeg betalte via PayPal og det virkede fint.
      Bøger kan også købes via PayPal, men der checkes ved køb om der er et gyldigt amerikansk kreditkort.
      Jeg prøvede også at være snedig. Jeg købte et gavekort via PayPal og indsatte beløbet, og det virkede fint. Men når jeg køber via det indsatte gavekort checkes der også for et gyldigt amerikansk kreditkort, og så er man lige vidt.

  6. PalleA permalink

    Jeg er netop kommet hjem – med en Touch til 80 dollars. Prisen var sat ned da man var løbet tør for glow (øv øv) – har også besvær med at købe en ebog. Nu prøver jeg med en eksisterende amerikansk adresse og dansk kreditkort. Virker det ikke så handler jeg bare andetsteds når mine penge ikke er gode nok.

    • Ærgeligt at Glow-modellen var udsolgt, du får ikke meget e-boglæser for $80 andre steder (nogen steder?). Det er billigt!
      Jeg har ikke løst kreditkortproblemet, så B&N tjener ikke mange penge på mig.

Skriv et svar

