Skip to content

E-boglæser eller e-bog, hønen eller ægget

14. juni 2012

sin blog spørger Per Palmkvist Knudsen, IT-direktør i JP/Politikens hus, om det er blevet forår for e-bøgerne. Konkret spørger han hvad der er den primære grund til den lave udbredelse i danmark.

Svaret er at danmark ikke har haft en Amazon.

Kombinationen e-bog og e-boglæser er som spørgsmålet om hvad der kom først, hønen eller ægget.

Der bliver ikke solgt e-bøger hvis ikke der er e-boglæsere. Ja ja, der er både iPad, Sony, Kobe og et par andre mærker, men iPad’en er ikke en rigtig e-boglæser og hverken Sony, Kobe eller de andre er for alvor trængt igennem.

I USA har fortrinsvis Amazon udviklet markedet for e-bøger, sekunderet af Barnes & Noble.

Fra at være en e-boghandel har Amazon flyttet sig, og er nu både udvikler af hardware og en meget omfattende distributionskanal, med en stor kundebase.

Amazon startede tidligt, og eksperimenterede tidligt med e-bøger, og de har smidt store investeringer ind i den fortsatte udvikling. Og resultatet ser vi idag.

I danmark har vi ikke haft Amazon til at give os den nødvendige, let tilgængelige e-boglæser.

Til gengæld har vi haft forlag med en digital frygt og forfattere der ønskede e-bøgerne hen hvor peberet gror.

Derfor den lave udbredelse i danmark.

Eftertanke… Som dansker kræver det lidt teknisk snilde og lyst til at eksperimentere hvis du køber danske e-bøger og vil læse dem på en Kindle (tip: brug Calibre).

From → e-bøger

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s