Skip to content

Nook efter et par bøger

18. juni 2012

Nu er det et par bøgers tid siden, at jeg modtog min Nook Simple Touch with GlowLight. Jeg skrev en længere anmeldelse netop som jeg modtog den, men ikke alle nuancerne opfattes med det samme.

Opdatering 24. juni: nu kan jeg købe bøger hos B&N. Læs mere om mine erfaringer med Nook’en.

Skærm i skygge

Rundt omkring skærmen er der, som der plejer at være, en plastickant. Men hvad der er anderledes er tykkelsen, eller sagt på en anden måde: hvor meget selve skærmen ligger forsænket i forhold til kanten.

Sammenligning af kanterne på Nook og Kindle

Kanten omkring skærmen er langt tykkere på en Nook sammenlignet med en Kindle.

På Nook’en ligger skærmen forsænket lidt mere, sammenlignet med min Kindle.

Årsagen skyldes formentlig kombinationen af GlowLight der skal oplyse skærmen i mørke, dels at det er en touch-skærm.

GlowLight kommer iøvrigt af otte små LED’s der sidder i toppen af skærmkanten, og som sørger for oplysning af skærmen hele vejen rundt.

Problemet er hvis lyset kommer ind fra siden når man læser, f.eks. fra et vindue. Det betyder at lidt af skærmens overflade sommetider er i skygge. Irriterende.

Uld i skærm?

Da jeg første gang tændte Nook’en forekom skærmen knivskarp, ganske som det er tilfældet med min Kindle.

Men hvis Nook’en er knivskarp, så er Kindle-skærmen kniv-knivskarp.

Begge e-boglæsere benytter den samme E Ink Pearl Active Matrix Display fra firmaet E ink Corp., så årsagen må findes et andet sted.

Jeg har læst at man har valgt at tilføje et anti-refleks filter på skærmen, så det er endnu bedre at læse i direkte sollys. Dét kan måske forklare hvorfor skærmen kan forekomme smule ulden at se på, specielt når den sammenlignes direkte med en Kindle.

NB: jeg forsøger på et senere tidspunkt at tilføje nærbilleder af skærmene.

Opdatering, 24. juni: køb af e-bøger hos B&N

Køb af bøger drillede mig gevaldigt. Eller rettere: Barnes & Noble og deres meget restriktive forretning drillede mig gevaldigt.

Problemet er at der kræves et amerikansk kreditkort, selvom man har købt e-gavekort via PayPal og indsat gavekortets beløb på sin konto.

Jeg var ikke meget for at låne en vens amerikanske kreditkort, men han løste problemet ved at få et pre-paid VISA-kort, dvs. et hævekort med et lille beløb på (kun $25). Med dét kort tilknyttet min konto er det nu muligt for mig at købe bøger. De overføres hurtigt og uden problemer via Wifi til min Nook.

Andet?

Nye opdagelser og erfaringer vil komme med på et senere tidspunkt.

From → e-bøger

16 kommentarer
  1. Michael permalink

    Spændende læsning. Tak for din indsats. Fra hvilket firma har du et pre paid kort? VISA?

    • Jeg mener det var et VISA pre-paid.

      • Klaus Yde permalink

        Hvordan får man fat i et prepaid Visa kort i Danmark?

      • Det egentlige problem er, at Barnes & Noble ikke vil sælge Nook’en udenfor USA.
        Du skal have en adresse i USA og et pre-paid VISA kort. Kortet kan købes i USA.

      • Klaus Yde permalink

        Hej Kasper

        Tak for svaret. Er ved at få arrangeret begge dele – kan det pre-paid VISA kort fyldes op med et dansk VISA kort/PayPal – eller skal man trække på sine amerikanske venner når det går i bund?

      • Via PayPal kan du købe gavekort og indsætte på din B&N konto. PrePaid kortet skal bare registreres på din konto.
        Det betyder at der er et amerikansk kreditkort, men selve betalingen klarer du via PayPal.

  2. Thomas permalink

    Som skrevet i en anden tråd har jeg langt om længe fået mig en Nook med glowlight og hvor er det dog fedt.

    Jeg kan kun sammenligne med min Sony PRS-T1, Nooken virker en anelse tungere og er ca. en tommelfingerbredde bredere end Sony’en. Sony’ens bredde passer bedre i min hånd, men det er muligvis bare et spørgsmål om tilvænning?

    Læsemæssigt synes jeg de to skærme er meget lige. Skriftstørrelserne er en smule forskellige på de to læsere, men begge er klare og tydelige. Jeg synes ikke jeg bemærker det “uldne” anti-refleks filter der er nævnt ovenfor.

    Betjeningsmæssigt er jeg stadig ikke på hjemmebane med Nook’en efter et halvt år med Sony’en, sidstnævnte har nogle flere fysiske knapper for neden som jeg har vænnet mig til at bruge. Det er dog ikke noget jeg synes bør ligge Nook’en til last, om en uge eller to sidder betjeningen af Nook’en garanteret lige så meget på rygradden som Sony’en.

    Allervigtigst er dog lysfunktionen, hold da kaje hvor er det skønt. Jeg har prøvet en stribe forskellige små lysdiodelamper til Sony’en og de når ikke Nook’ens belysning til sokkeholderne. I stedet for delvist oplyst skærm og en pære der indimellem blænder får man en superbehagelig oplysning af skærmen. Lyset er en lille smule kraftigere de øverste par mm hvor lysdioderne sidder, men resten af skærmen er helt jævnt og ensartet oplyst. Jeg har sat mit Glowlight på noget der ligner 3-4% og det er rigeligt til mit behov. 100% er så den oplyser rummet, så der er rigelig power til folk der synes det er fedt at læse ved projektørstyrke, hehe..

    Nu er der måske nogle der tænker “jamen man kan da bare sidde ved en ordentlig læselampe” og ja, det er da rigtigt nok. For mig handler Nook’en ikke om at jeg skal kunne læse i buldermørke, men derimod om komfort. Eksempelvis nyder jeg at læse i sengen og har ligget masser af gange med min Sony og læst. Jeg ligger typisk på siden og har sengelampen over mit hoved, men er nødt til at vinkle Sony’en så skærmen fanger lyset og det betyder at jeg kigger skråt nedefra på skærmen. Med Nook’en giver jeg den en smule Glowlight og kan holde skærmen vinklet i min læseretning i stedet for vinklet i forhold til hvor min lampe er, det er ret lækkert. Jeg kan også vælge at sidde i min sofa om aftenen i stedet for at tvunget til lænestolen ovre ved læselampen.

    Masser af begejstring herfra!

    • Godt at høre, at Nook’en er ankommet. Og godt at den lever op til forventningerne.
      Tak for sammenligningen med Sony’en. Selv har jeg kun haft den i hånden i meget kort tid, så jeg har aldrig fået et ordentlig indtryk af den.

  3. Ole permalink

    Hej
    Jeg har netop købt en Nook i USA og kan sagtens købe bøger på Nook online – tricket er under opstart/registrering af Nook at angive en US adresse.

    • Interessant. Jeg gjorde det samme, men et amerikansk kreditkort var også nødvendigt.

  4. Klaus Yde permalink

    Hej Kasper

    Jeg har lige koblet mit amerikanske prepaid VISA kort på min B&N konto med en amerikansk legal adresse og ville så forsøge at fylde et PayPal gavekort på her:

    https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_ebay-gift-certificate

    Men får følgende meddelelse:

    >>eBay Gift Certificates may be purchased or redeemed by residents of the United States or Canada only<<

    Og jeg kan ikke umiddelbart finde andre steder på PayPal's hjemmeside til at lave gavekort. Min PayPal konto er jo selvfølgelig koblet til et dansk VISA kort.

    Har også prøvet at overføre penge til en af mine andre emailkonti – men det kom der ikke noget gavekort ud af.

    Hvordan gør man?

    Mange hilsener Klaus

    • Det jeg har gjort er at købe et B&N-gavekort, betalt med PayPal. Det her: http://www.barnesandnoble.com/gift-card/index.asp?PID=36104
      Det er så betalt via PayPal.
      Jeg sender e-gavekortet til mig selv og indløser det på B&N.
      Og når jeg køber noget på B&N trækkes pengene fra e-gavekortet, men der valideres mod det amerikanske pre-paid VISA-kort.
      Det er sådan det hænger sammen.

      • Klaus Yde permalink

        Hej Kasper

        Så virker det – 25$ fyldt på og første bog er købt. Rigtig mange tak for hjælpen. Hvis du kommer i nærheden af Haslev har du en flaske rødvin til gode.

        Det er så spændende om det har været al bøvlet værd, nu hvor det ser ud til at der bliver åbnet for salg i UK – formentlig også af bøger til Nook’en – men til hvilke priser? Om det bliver de sædvanlige europæiske Amazon priser eller USA priser………..

        Mange hilsener

        Klaus

      • Godt det lykkedes. Enjoy🙂

  5. Steen permalink

    Hejsa, er på rejse til USA et par gange om året, og har nu haft 4 Nooks, med hjem alle uden lys, har lidt svært med at forstå problemet med manglende lys.
    det er en fantastisk opfindelse, og jeg bruger den meget. men kun til eReolen og indkøbte bøger fra danske forlag.

  6. Klaus Yde permalink

    Opdatering af software. Ny opdatering af kan hentes her:
    http://www.barnesandnoble.com/u/Software-Updates-NOOK-Simple-Touch/379003175

    Ændringer: http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=197316

    Venlig hilsen

    Klaus Yde

Skriv et svar

