Skip to content

1-2-3… Sådan laver du en e-bog

21. juni 2012

En dag fik jeg stillet spørgsmålet: hvordan laver man en e-bog?

Jeg har for længe siden eksperimenteret med dette og brugt forskellige værktøjer. Det er ikke svært.

Men skal e-bogen udnytte alle teknologiens muligheder, og vil du lade kreativiteten komme til fri udfoldelse, så bliver det mere kompliceret.

De grundlæggende trin er dog super enkle, hvilket kan ses på tegningen.

Der er ikke mange trin involveret i produktionen af en e-bog.

1; Du skal have et manuskript og måske illustrationer.

2; Manus og illustrationer indlæses i et program til at lave e-bøger, hvor det formateres, der laves måske indholdsfortegnelse, henvisninger osv.

3; Ud af e-bogværktøjet kommer nu en e-bog, klar til læsning.

Det er ganske enkelt at lave e-bøger.

Det kan gøres på fem (5!) minutter.

Nogen vil hævde at det er en stærk forenkling af en kompliceret proces, med mange tekniske udfordringer, specielt i det 2. trin. Men det behøver ikke være kompliceret.

Hvis man skærer til benet kan en simpel PDF kaldes for en e-bog, men det er ikke så ambitiøst.

I eksemplet her er målet at producere en bog i ePub-formatet. Det er et ofte anvendt format og kan læses i mange e-boglæsere, ligesom det understøttes af Adobe Digital Editions.

Hvilket værktøj?

Mit eget første forsøg med at lave e-bøger, som fandt sted for længe siden, var med det gratis program Sigil. Der er udviklet på Sigil siden 2009 og der er en ny version på vej. Værktøjet er ikke et kommercielt produkt, det er lidt teknisk, og hele brugerfladen bærer præg af det.

Et alternativ er EPUB Maker som er relativt billigt (ca. $50). Den kan downloades fra nettet og til et eksperiment er det fint.

Begge programmer kan producere bøger i ePub-formatet. Jeg har valgt EPUB Maker til dette eksempel.

I praksis

Sådan gøres det:

1; Jeg havde på forhånd manuskriptet som et Word-dokument.

2; Jeg startede EPUB Maker og trak Word-filen over i EPUB Maker (drag and drop er understøttet).

3; I EPUB Maker vælges hvilket format den resulterende e-bog skal have og så er det bare at klikke Convert.

4; Ud kommer en fil hvor filtypen er .epub. den kan nu importeres i fx. Adobe Digital Editions eller overføres til en Nook.

Det tog fem minutter.

Jeg brugte ikke tid på speciel formatering, billeder, indholdsfortegnelser eller tilsvarende.

Det anvendte ePub-format er smart hvad angår formatering. Det følger flowet i den valgte læser, så formatering behøver ikke blive noget stort eller tidskrævende.

De næste skridt?

Der kan skrives meget, meget mere om e-bogproduktion – måske også på siden her.

Det er oplagt at se nærmere på formateringen og mulighederne med dels forskellige produktionsprogrammer, dels hvilke muligheder der er med de forskellige bogformater, herunder mulighederne for henvisninger, hyperlinking, rundt i bogen.

Det er f.eks. oplagt at udforske Apple’s iBook nærmere.

Hvis produktionen skal geares til professionelt brug melder der sig mange andre spørgsmål. EPUB Maker er næppe relevant. Det er snarere Adobe InDesign der skal bruger, specielt hvis man også skal producere papirbøger.

Nedenfor er der et par skærmbilleder der illustrerer ovenstående eksempel i praksis.

Programmet EPUB Maker er let at bruge, med mange muligheder.
Den hjemmelavede e-bog overført til min Nook.
Den hjemmelavede e-bog importeret i Adobe Digital Editions.
5 kommentarer
  1. Hej. Jeg er i øjeblikket ved at omdanne min krimi fra 2011 til ebog. Jeg har blandt andet brugt Sigil som du nævner her. Det går rigtig fint, men når jeg læser epub filen på Bluefire readeren som er anbefalet steder, laver den orddeling. Ikke med bindestreg, men bare klipper ordet over.
    Ved andre readere feks iBook på ipaden eller Sony reader på pc’en opstår samme problem ikke. Her flyttes ordet bare ned på næste linje som den skal.
    Ved du om det er Bluefire readeren det er galt med eller gør jeg et aller andet galt i layoutet eksempelvis i Sigil?
    Jeg håber du kan hjælpe mig, da jeg ikke har fundet hjælp andre steder på nettet.

    Mvh

    Kent

    • Hej Kent
      Kan desværre ikke hjælpe dig. Ved ikke om det er Bluefire eller Sigil.
      Mit bedste bud er at du prøver Sigils forum. Der er en række dygtige brugere og jeg har tidligere fået hjælp.
      Hilsen
      Kasper

  2. Hvilket program skal man bruge til e-bøger hvis man vil forhindre at folk bare deler dem med alle andre – uden at jeg som forfatter får penge ind

    • Det er et rigtig godt spørgsmål.
      Hvis ikke du sælger mange og er “on demand” kan du distribuere dem som PDF’er med password beskyttelse og vandmærke.
      Hvis det er bogproduktion i større skala vil jeg anbefale, at du indgår et samarbejde med et firma der kan distribuere. Prøv f.eks. at se på hvad Publizon kan tilbyde. Se her: http://www.publizon.dk.

  3. Søren permalink

    Lad os lige kort tage udgangpunkt i følgende, vi skriver en bog i word 2013, med indholdsfortegnelse og alt det andet på normalt vis.

    Så vil vi gerne have en forside og en bagside til bogen, uanset om vi snakker e-bog eller almindelig bog.

    Kan man ikke i indesign CC smide hele bogen over på en eller anden måde, og beholde indholdsfortegnelsen, og alt det andet, og så lave en forside og bagside med billeder og andet tekst som der skal stå.

    Og så derefter sende det hele til et forlag eller hvem som kan lave stavekontrol af teksten, og godkende det, og sende det i produktion på internettet, og andre steder som bibliotek.

    Kunne godt tænkte mig en forklaring over skype eller email eller facebook.

Skriv et svar

