Skip to content

Hvilken e-boglæser som dansker?

29. august 2012

Hvilken e-boglæser er det nemme og oplagte valg som dansker?

Amazon Kindle kan ikke bruges til e-bøger fra eReolen.

Nook fra Barnes & Noble er besværlig at anskaffe og købe bøger til.

Så hvad er det oplagte valg?

Ifølge en anmeldelse i Engadget ligger Sony PRS-T2 på tredjepladsen, efter Kindle og Nook. Engadget afslutter anmeldelsen med denne dom:

In all, the new Reader should maintain Sony’s current position in the market: a solid — but imperfect — alternative to the big two.

Find den hos Sony her.

Mine erfaringer med at købe en Nook kan du læse om her.

From → e-bøger

6 kommentarer
  1. Thomas permalink

    Indtil konkurrenterne følger op med indbygget lys mener jeg Nook Glowlight er det eneste rigtige valg. Jeg har stadig ikke fået armene ned over hvor fantastisk lækkert det er lige at kunne smide en smule helt jævnt lys på skærmen når behovet opstår. Det var en luksus jeg savnede på min Sony reader og Nook’en var lige præcis så fed som jeg håbede.

    Hvad angår “besværet” med at skaffe bøger handler det bare om at have et fornuftigt setup på computeren og lægge bøgerne over via usb i stedet for wifi.

    Bevares, det er da fikst lige at kunne suge en bog direkte via wifi, men samtidigt binder man sig til fabrikantens forlag og så går fidusen lidt i vasken. Det er fint nok at kunne downloade amerikanske bøger direkte fra amazon.com over wifi til sin Kindle men køber man en dansk bog i Gad eller Saxo skal man have fat i usbkablet og have bogen forbi computeren.

    Hvis man KUN vil købe hos amazon.com så er wifi download til Kindle supersmart. Hvis man som jeg nyder at jagte gode tilbud hos forskellige boghandler og læser på forskellige sprog giver det mere mening at bruge pc’en og usbkablet hver gang i stedet for at huske på hvilke boghandler man kan hente direkte over wifi.

    Jeg downloader alle mine ebøger, uanset hvilket forlag, til en mappe jeg har kaldt Ebøger. Herefter dobbeltklikker jeg på min nye bog. Jeg har fortalt min windows at når jeg dobbeltklikker på filer af typen epub, azw og hvad de nu ellers hedder så skal de åbnes med programmet Calipre og i Calipre vælger jeg “Send to device”, så ryger bogen via usb til min ebogslæser. Jeg synes det er temmeligt nemt og jeg behøver ikke bekymre mig om min ebogslæser hedder det ene eller det andet.

    Jeg har endvidere installeret en plugin i Calibre så den automatisk bryder de der irriterende kopispærringer, min filosofi er, at når jeg har betalt for en bog vil jeg også have lov at bruge den på min foretrukne ebogslæser uanset om det så oprindeligt var en bog beregnet kun til et bestemt fabrikat.

  2. Gode tips – tak for det.
    Som en service til andre brugere kan du måske fortælle hvilket Calibre plug-in du bruger?

  3. Thomas permalink

    Gerne, jeg kom vist også til at love noget med at skrive en vejledning på et tidspunkt men kom fra det igen. Hvis I kan nøjes med lidt hurtigt og overfladisk, så fandt jeg plugin og opskrift på https://apprenticealf.wordpress.com/

    Scroll lidt ned og find “The latest tools_v5.3.1.zip can be downloaded from” og hent den zip fil han har linket til.

    Når zip filen er downloadet går du tilbage til apprenticealf/wordpress siden, scroller lidt længere ned på siden og finder den der punkt for punkt opskrift på hvordan du installerer plugin’en i Calipre. Jeg installerede alle 5 filer i den der zip fil, det er bare at følge opskriften punkt for punkt.

    Når jeg låner en bog på ereolen.dk så ender den automatisk i Adobe Digital Edition (ADE). Når bogen ligger i ADE lukker jeg ADE ned uden at have overført bogen videre til min elæser. I windows har jeg en mappe der hedder Thomas’s documents (min windows er engelsk, på dansk hedder den nok Thomas’ dokumenter). I den mappe ligger en mappe der hedder My digital editions og det er der ADE har gemt min seneste biblioteksbog fra ereolen.

    Højreklik på den biblioteksbog du lige har lånt og vælg Åbn med.. fra menuen der kommer frem. Klik på Gennemse.. og find frem til c:\programmer\calipre2 og find programmet calipre. Sæt hak i at computeren altid skal bruge det program til at åbne .epub bøger med fremover, så kan du bare dobbeltklikke på den næste biblioteksbog du låner.

    Nu burde programmet Calipre starte op og din nye biblioteksbog dukke op på listen over bøger Calipre har. Sæt ebogslæseren til usbkablet, vent et øjeblik og klik så Send to device i Calipre. Calipre knækker drm beskyttelsen af sig selv og overfører bogen til din elæser.

    Næste gang du skal låne en bog på ereolen finder du den ønskede bog på ereolen og trykker på lån. Computeren åbner ADE op og henter bogen hjem. Når bogen ligger i ADE lukker du ADE ned, klikker på Denne Computer, Thomas’ dokumenter, My Digital Editions, finder den nye ebog i mappen og dobbeltklikker på den. Calipre starter op, indlæser bogen, knækker koden og når du sætter de elæser til usbkablet er Calipre klar til at overføre den nye bog med et tryk på Send to device.

    Hvis nu du hedder Poul i stedet for Thomas så leder du efter mappen Poul’s dokumenter i stedet..😉

    Der er en smule benarbejde i at sætte det op første gang, men derefter er det ret nemt når du har prøvet et par gange. Du kan evt. lave en genvej til My Digital Editions mappen på dit skrivebord, så er det endnu nemmere næste gang.

  4. Thomas permalink

    Nu jeg er igang så følger jeg lige op med hvordan jeg takler Kindle bøger. Jeg har ikke en Kindle reader kun en Sony og en Nook.

    Jeg googlede “kindle for pc” og fik følgende link http://www.amazon.com/gp/kindle/pc – det er amazons kindle løsning til pc brug. Jeg downloadede og installerede programmet.

    På amazon.com fandt jeg et par gratis kindle bøger at eksperimentere med. Ved søgefeltet på amazon.com er der et felt der hedder All med en lille pil. Klik på pilen, vælg Kindle Store og tryk på Go uden at skrive mere i søgefeltet.
    Nu kommer der en liste med en masse kindle bøger og oppe til højre kan du vælge at sortere efter pris. Vælg Price: Low to High og der burde komme en hel stak gratis kindle bøger frem.

    Vælg en af bøgerne, log ind med dit amazon.com brugernavn hvis ikke du allerede er det i forvejen. Oppe til højre burde der være en knap der hedder Buy now with 1 click og lige nedenunder et punkt der hedder Deliver to. I Deliver to valgte jeg Thomas’ Kindle for PC og vupti så åbnede Kindle for PC programmet på min computer og bogen dukkede op.

    Jeg foretrækker dog at læse bøgerne på min elæser i stedet for på computeren, så jeg lukkede Kindle for PC programmet ned. Herefter åbnede jeg Thomas’ dokumenter og fandt mappen My Kindle Content. Filnavnene i mappen hedder ikke altid noget logisk. Jeg hentede Aesops fabler og de hed Aesops-Fables hvilket var nemt nok, men en af de andre bøger jeg hentede hed B0075KP19I_EBOK hvilket ikke lige sagde mig alverden. Derudover består hver bog af en 2-4 filer hvilket ikke gør tingene mere overskueligt. Et tip er at sortere filerne efter dato så nyeste bog er den der ligger øverst. Nogle af filerne har en lille blå bog som ikon, det er dem der er spændende.

    Højreklik på en af de filer med en lille blå bog, vælg Åbn med.. og finde igen Calipre programmet på listen. Sæt hak i at den altid skal åbne bøgerne med Calipre. Nu bør der ske det at din nye kindle bog bliver indlæst i Calipre, hvorefter Calipre fjerne drm og den slags og når du sætter de elæser til usbkablet og trykker Send to device i Calipre bliver bogen automatisk oversat til epub som din ereader forstår.

    Arbejdsgangen minder om den med ereolen. Ereolen lukker automatisk ADE op og gemmer din nye biblioteksbog i mappen My digital Content. Du lukker ADE ned og dobbeltklikker på den nye biblioteksbog i My Digital Contents mappen hvorefter Calipre ordner resten.

    Amazon.com lukker automatisk Kindle for PC programmet op og gemmer din nye kindlebog i My Kindle Content mappen. Du lukker Kindle for PC ned og dobbelklikker på den nyeste bog i My Kindle Contents mappen hvorefter Calipre ordner resten.

    • Tak for indlægget. Jeg forsøger at stykke det sammen til et større indlæg med skærmbilleder, når jeg får lidt tid.

  5. Thomas permalink

    Glemte lige at sige, Kindle finten forudsætter at du har fulgt vejledningen i forrige post fra mig og fået installeret det der plugin i Calipre der kan knække drm.

Skriv et svar

