Skip to content

Ny Kindle med super skærm

9. september 2012

Amazon har netop lanceret en serie nye Kindle e-boglæsere og tablets.


Den store, interessante e-boglæser nyhed er Kindle Paperwhite. En e-boglæser med en papirhvid skærm der har indbygget lys, dvs. den er Amazon’s svar på Barnes & Nobles Nook SimpleTouch med såkaldt GlowLight.


Jeg har ikke set den nye kindle endnu, men det lyder som om teknologien til baggrundsbelysningen er bedre implementeret end GlowLight på Nook’en. På Nook’en kan lyset være lidt ujævnt og skærmen er måske en lille smule uskarp.

Udover indbygget lys skulle den have fået hurtigere sideskift og andre forbedringer.

Paperwhite koster 139 USD, men kan også købes billigere hvis man er villig til at leve reklamer der løbende vises. Prisen er så 119 USD. En version med 3G , så du ikke behøver et trådløst netværk, findes også og prisen er så hhv. 199 og 179 USD (uden hhv. med reklamer).

Hvis du som dansker ønsker at læse bøger fra eReolen er du lige vidt. Den nye Kindle Paperwhite understøtter ikke EPUB-formatet, så du kan ikke downloade bøger fra eReolen.dk.

From → e-bøger

5 kommentarer
  1. Thomas permalink

    Spændende, det er altså også vejen frem med indbygget front light, både udfra mine egne vurderinger men også baseret på den massive salgssucces Nook Glowlight har haft. Kobo Glo er endnu en mulighed for en ebogslæser med indbygget lys ser det ud til.

    Min generelle opfattelse (baseret udelukkende på erfaring med min Sony og min Nook) er, at hvis blot du er villig til at overføre bøger via usb fra en computer så er det i princippet ligegyldigt hvilken ebogslæser du vælger når det handler om udvalg af bøger. Løsningen hedder Calibre som er et program der kan oversætte forskellige ebogsformater til andre og sågar også sættes op til automatisk at bryde diverse DRM blokeringer hvis man har de lyster. Programmet findes både til windows, mac og linux.

    Eksempelvis lander bøger lånt på ereolen.dk i programmet Adobe Digital Edition. Programmet understøtter ikke direkte kommunikation med min Sony reader, så på papiret er Sony’en et dårligt valg til brug med ereolen.dk. Problemet er dog ikke større end at jeg trækker de lånte bøger over i Calibre hvorefter Calibre kyler DRM blokering over højre skulder og sender bogen videre til min ebogslæser. Den fjernede blokering betyder dog at bogen ikke “udløber” og sletter sig automatisk – der holder jeg selvjustits og sletter manuelt de lånte bøger når jeg er igennem dem.

    Ligeledes har jeg forsøgt mig med bøger købt på amazon.com. Jeg har installeret Kindle for PC på min computer og trækker de hentede bøger over i Calibre hvorefter Calibre konverterer dem fra amazon’s mobi eller azw format til epub og sender dem via usb kablet til min Sony eller Nook.

    Calibre kan også konvertere den anden vej og lave epubs om til mobi eller azw, hvilket betyder at de bør kunne bruges på en Kindle. Jeg har dog ingen Kindle at teste på, så jeg kan ikke love om det virker eller ej.

    Summasumarum (efter min opfattelse/erfaring) er, at det er lidt ligegyldigt om du vælger en Kindle eller Nook eller Sony eller noget helt fjerde udfra en betragtning om bogudvalg og formater. Vælg en ebogslæser der ligger godt i hånden, har et design du kan lide og de funktioner du ønsker. Hent bøger fra de forlag der har gode tilbud uden at skele til om forlaget hedder det ene eller det andet og lad Calibre om at få din nye bog skovlet over på din valgte ebogslæser.

    Hvis det har interesse laver jeg gerne et indlæg om hvordan jeg har sat Calibre op og hvordan jeg helt konkret bærer mig ad når der skal nye bøger på min ebogslæser.

    • Enig – indbygget lys er vejen frem.
      Og det samme er den berøringsfølsomme skærm.

      Jeg synes nu altid det bliver lidt bøvlet når man skal gennem et konverteringsprogram. Specielt hvis der skal downloades fra fx. eReolen og der skal fjernes DRM.
      Måske skyldes det min gamle windows XP, men jeg har aldrig fået et super velfungerende setup med Calibre og automatiske konverteringer.

      Det vil være fantastisk med nogen konkrete tips til hvordan Calibre kan konfigureres. Hvis du skriver det og vedhæfter nogen skærmbilleder, så lægger jeg det op på siden. Jeg er sikker på at der vil være læsere.

  2. wolfiedk permalink

    Har i en ide om hvornår kindle paperwhite vil være tilgængelig i Europa?

Skriv et svar

